Praktische zaken

Logo musuem

 

Bel voor meer informatie en afspraken over de speciale programma's met Harrie Schalken 0165 302290 of stuur een e-mail.

EDUCATIEF PROGRAMMA BASISSCHOLEN

Download dit programma  [opent nieuw venster]

Onderwerp
Rondloopcyclus voor kindergroepen.
Over drukken in het algemeen, over manieren van drukken, de geschiedenis van de boekdrukkunst, over zeefdrukken.
Doel is dus een globaal overzicht.

Doelgroep
Ongeveer 6/7-12-jarigen, kinderen van de basisschoolleeftijd; maar ook geschikt voor kinderen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Uitleg over druktechnieken. Foto Tonja Nortier.

Meer sfeerbeelden van de kinderactiviteiten

Inhoud
Eén programma is geschikt voor groep 3-4-5; het andere voor 6-7-8. In het laatste programma is meer 'geschiedenis' verwerkt.

Gang van zaken tijdens dit programma is als volgt. Een groep van 20-24 leerlingen wordt opgesplitst in vier subgroepen van 5 à 6 kinderen. Eigenlijk is 20 tot 24 leerlingen, gezien de grootte van de ruimtes, wel het maximum.

Deze vier groepen wisselen steeds: ca. 15 minuten per ruimte. Telkens verzorgt een begeleider de rondleiding in één van de ruimtes. Dus naast mijzelf (H.S.) functioneren drie tot vier leerkrachten/begeleiders mee. Die 'rondleiding' is duidelijk uitgeschreven en kan zonder voorbereiding en zonder hier ooit geweest te zijn plaatsvinden. De inhoud ervan is vooraf op papier beschikbaar, dat wil zeggen als zo'n excursie definitief wordt, wordt de gehele tekst doorgemaild.

Mijn eigen rol in dit geheel: ik verzorg de demonstratie in ruimte 6, het zeefdrukatelier. Daar wordt immers écht gedrukt en daar moet ik ook scherp binnen de tijd werken: ik heb met telkens 7 minuut 30 tussen-droogtijd van de inkt te maken bij het drukken in twee kleuren.

1
Op de museumzolder (ruimte 5) en in het museum-begane grond (ruimte 1,2,4 worden leerlingen attent gemaakt op die dingen die hen aanspreken (gezien de leeftijd). Vanuit de begeleidende papieren en de nummers op de objecten stuurt de begeleider het geheel.

2
a) kijk-activiteit
In het zeefdrukatelier (ruimte 6) maak ik een eenvoudige afdruk, zodat de leerlingen het verschil tussen hoogdruk en doordruk ervaren, en kunnen beredeneren hoe zeefdruk in z'n werk gaat (bij elk groepje vijf afdrukken: aan het einde van de 'excursie' zijn die 20 drukken droog en kunnen ze worden meegenomen).

b) doe-activiteit
Met de bovenbouw-groepen vouw ik in ‘het klasje’ (in ruimte 3) een zgn. 'drukkersmuts' (een 19e-eeuwse, historische wijze van vouwen m.b.v. oude kranten.) Meestal start ik hiermee het eerste kwartier.

c) doe-activiteit
Voor zowel de groepen 3-4-5 als 6-7-8: achtereenvolgens kunnen de leerlingen zelf een afdruk maken met een kinder-zeefdrukraampje; het betreft hier een eenvoudige 'ansicht' van Wouw-geraniumdorp, een twee-kleurenzeefdruk: zo ervaren het principe van de méérkleurendruk. In deze zelfde ruimte 6 (het zeefdrukatelier) komen ze immers in aanraking met bijv. 10-kleurendrukken; dat kunnen de leerlingen dan goed beredeneren. De door de leerlingen zelf gemaakte zeefdrukjes kunnen ze meenemen, evenals de gevouwen drukkersmutsen, en de grote afdrukken die in fase 2a gemaakt zijn.
Als de leerlingen klaar zijn met hun afdruk, neemt de begeleider de rondleiding in ruimte 6 over, om te voorkomen dat de leerlingen doelloos gaan rondlopen, en gaat met hun nog even naar ruimte 7.

3
Slot
Op het einde laat ik nog, midden in de kring, in ruimte 1, de klasseleerkracht (of soms ook een toevallig jarige leerling) zijn/haar voornaam met behulp van antieke houten letters in een rolpers monteren, tussen een al bestaande tekst. Vervolgens in-inkten en afdrukken, zodat alle leerlingen nog eens ervaren wat een gedoe het vroeger was, met dat drukken, terwijl een tekst tegenwoordig met één druk op de muisknop zo gemakkelijk uit de printer rolt.

Kosten
€ 85.-.

Duur
2 x 45 minuten, met 15 minuten tussenpauze.

Graag nog aandacht voor het volgende
Gevraagd: strikte orde/discipline. De laatste tijd neemt dat zienderogen af - helaas - en in een onbeveiligd museum als het mijne (een particuliere verzameling) is dit wel nodig: er staan handdrukpersen die kunnen dichtklappen, er zijn hefbomen waaraan getrokken kan worden, er staan hand-snijmachines, er liggen soms kostbare materialen die niet zijn afgeschermd/niet achter glas.

Vandaar: naast de eigen leerkracht andere (hulp/inval) leerkrachten als extra begeleiders/rondleiders, en als dat niet mogelijk is, op z'n minst begeleiders die ervaring hebben in het begeleiden van groepen kinderen. Onze ervaring is dat begeleidende ouders vaak weinig over het hun toevertrouwde groepje leerlingen te zeggen hebben: dus: de nodige problemen in het museum.
Van de begeleiders wordt ook verwacht dat ze handigheid hebben in het snel intensief begrijpend lezen van teksten, in verband met het - direct lezend vanaf papier - rondleiden van de leerlingen.

Bijzonderheden
Alleen op afspraak. Tijden in overleg. Bel voor de mogelijkheden.

Voor vragen en opmerkingen info@grafischmuseumindengroenenzonck.nl

[30052015]